-->

Jamie Oliver, VEG

...

‘Voor mij draait VEG om het vieren van heel goed, superlekker eten dat toevallig geen vlees bevat. Dit boek is een verzameling van recepten die ik regelmatig thuis kook. Sommige zijn snelle doordeweekse maaltijden, andere meer voor het weekend, maar alle zijn ze simpel en overheerlijk.’ - Jamie Oliver

De vraag naar recepten met groenten in de hoofdrol is de afgelopen tijd flink gestegen. Jamie inspireert in zijn nieuwe boek VEG om de groente-intake te verhogen en het receptenrepertoire uit te breiden, met meer dan 100 heerlijke nieuwe recepten.

We zouden meer groenten moeten eten, omdat het gewoon gezond is, maar de vraag is: kunnen groentegerechten, waar vlees zo makkelijk en overal verkrijgbaar is, de overhand krijgen? Jamie wil je met VEG overtuigen dat groenten heerlijk en vullend zijn, en dat je met al dat lekkers op je bord het vlees echt niet mist.

VEG staat vol overheerlijk eten, variërend van simpele maaltijden en familiefavorieten tot weekendgerechten om te delen met vrienden. Van eenpansgerechten, curry ’s, stoofgerechten, salades, pasta, taarten, rijst en noedels, burgers en soepen tot vrijdagavondhapjes en brunchgerechten. VEG bevat recepten voor elke soort kok en voor elke soort eter: of je nu voor één of meer vleesvrije dagen per week gaat, helemaal vegetarisch kookt, of gewoon nieuwe smaakcombinaties wilt proberen.

Voor meer informatie: Kosmos Uitgevers

Tip
Nieuw bij 24 kitchen: Jamie’s Ultimate VEG. Een serie vol makkelijk te maken maar vooral lekker eten. Het vlees? Dat zal je volgens Jamie écht niet missen. Elke donderdag om 21.00 uur!

recepten

recepten

Briljante Bhaji burger

Briljante Bhaji burger

Pel de ui en knoflook en snijd ze flinterdun. Verwijder de zaadjes en snijd de groene pepers in dunne ringetjes. Hak de koriandersteeltjes fijn en houd de blaadjes apart. Doe alles in een kom. Rasp de paneer en flespompoen (verwijder zo nodig de zaadjes) er met een grove rasp bij, en de geschilde gember met een fijne rasp. Strooi er de bloem en een snufje zeezout en zwarte peper over, en knijp de limoen erboven uit. Voeg de currypasta en 50 ml water toe en meng alles goed. Doe 2 eetlepels olie in een grote koekenpan met antiaanbaklaag op matig-laag vuur. Verdeel het groentemengsel in 4 gelijke porties, leg ze in de pan en druk ze een beetje plat zodat de ronde schijfjes ongeveer dezelfde diameter hebben als de broodjes (hoe ruiger hoe beter – de rafelrandjes maken ze extra krokant). Bak ze in totaal 16 minuten, of tot ze rondom goudbruin en gaar zijn, en keer ze elke paar minuten om. Maal het grootste deel van de korianderblaadjes intussen in een vijzel tot een pasta, roer de yoghurt erdoor en voeg naar smaak zeezout en zwarte peper toe. Snijd de sla in flinterdunne reepjes, snijd de broodjes open (warm ze als je wilt eerst op), en leg de pappadums 30 seconden in de magnetron. Verdeel de korianderyoghurt over de snijkanten van de broodjes, breek de pappadums in kleine stukjes en strooi ze erop. Leg de krokante bhaji burgers op de broodjes, maak ze af met een lepeltje mangochutney, een paar korianderblaadjes en de sla, leg de kapjes erop en druk ze zachtjes aan. Serveer de burgers met een koel biertje en, als je van pittig houdt, zoals ik, wat extra pepertjes. Je kunt echt lol met dit recept hebben door niet alleen met de groenten, maar ook met verschillende soorten currypasta te experimenteren. lees meer >

Mijn Vega Moussaka

Mijn Vega Moussaka

Doe het eekhoorntjesbrood met 500 ml kokend water in een kom. Pel en snijd de uien en knoflook in dunne ringen en plakjes. Schenk 2 eetlepels olie in een grote, zware braadpan op matig-laag vuur, bak het kaneelstokje 1 minuut en doe de ui en knoflook erbij. Pluk de oreganoblaadjes in de pan, doe de azijn erbij, leg een deksel op de pan en laat 20 minuten koken onder af en toe roeren, tot alles zacht en licht goudbruin is. Snijd de aubergines intussen in de lengte in 1 cm dikke plakken en bak ze in porties in een grillpan. Boen de aardappels schoon, snijd ze in 1 cm dikke plakjes en doe ze met het water van het eekhoorntjesbrood in de braadpan. Knijp de gepelde tomaten erbij, giet er 1 blikje water bij, en laat 30 minuten op matig vuur pruttelen, terwijl je regelmatig blijft roeren. Verwarm de oven intussen voor tot 200 °C/gasovenstand 6. Doe de paddenstoelen met de helft van de feta, de eieren en de melk in een blender, rasp er de helft van de nootmuskaat bij en maal er een gladde saus van. Maak de tomatensaus perfect op smaak af met zeezout en zwarte peper en schep de helft in een ovenschaal van 25 x 35 cm. Dek de laag saus af met de helft van de plakjes aubergine, sprenkel er 4 eetlepels van de romige saus over, leg er de resterende plakjes aubergine op en giet er de rest van de saus over. Verkruimel er de rest van de feta over en zet de schaal 40 minuten in de oven, of tot er een goudbruin, pruttelend korstje op zit. Heerlijk met een simpele, met citroen aangemaakte groene salade. Soms gebruik ik in plaats van feta, geraspte halloumi. Gegrilde linten courgette gecombineerd met aubergine zijn ook erg lekker. lees meer >

Paddenstoelen stroganoff

Sluit venster [X]Jamie Oliver, VEG